Elektronika | Naprawa komputerów sterowników kaset
9619
page-template-default,page,page-id-9619,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-9.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2,vc_responsive

Rozwój techniki

motoryzacyjnej jest ściśle związany z rozwojem elektroniki.

Pierwsze elektroniczne urządzenie zastosowano w samochodzie w roku 1952. Firma General Motors zastosowała elektroniczny zmieniacz świateł drogowych

w samochodach Cadillac i Oldsmobile. Kolejnym bardzo ważnym urządzeniem, które dzięki nowoczesnej jak na rok 1958 konstrukcji był alternator. W zacznym stopniu uzyskano mniejszą awaryjność i o wiele lepszą sprawność w porównaniu do prądnicy. W roku 1963 firma Ford wprowadziła tranzystorowy układ zapłonowy. Także europejscy producenci w roku 1959 zastosowali pierwszy elektroniczny układ zapłonowy firmy Bosch. Były to proste, nieskomplikowane, jednofunkcyjne konstrukcje.

Na takie rozwiązania pozwalała ówczesna elektronika. Dzięki szybkiemu rozwojowi technologii mikroprocesorowej, konstruktorzy samochodów otrzymali szerokie możliwości sterowania półprzewodnikowego.

 

Rosnąca moc obliczeniowa procesorów i pojemność układów eprom e2prom i potem szybkich pamięci Flash dawała olbrzymie możliwości. Obecnie współczesne komputery samochodowe, nazywane fachowo sterownikami posiadają bardzo szybkie 32 Bitowe procesory z wbudowanymi obszarami RAM, SRAM EEprom Flasch, modułami TouCAN 2.0B Montowane sa w technologii BGA, posiadają ponad 400 wyprowadzeń. Sterowniki te tworzą bardzo rozbudowane architektury sieciowe.

 

Łączone są ze sobą w magistrale CAN, LIN, MOST. W jednym samochodzie występuje ich od kilku, kilkunastu sterowników, ale często przekraczają liczbę 20 sztuk. Spotkaliśmy się także że w jednym samochodzie może być zamontowanych 43 sterowników na przkładze AUDI A8L 4.2. Struktury sieciowe, są podzielone

w samochodach w zależności od przeznaczenia, szybkości wymiany danych, funkcji danych sterowników. W najprostrzych rozwiązaniach konstrukcyjnych stosuje się dwie magistarale przewodowe, zgodne z protokołem CAN BUS. W bardziej zaawansowanych konstukcjach stosuje się 3,5 a nawet 8 magistral danych którymi sterowniki samochodowe wymieniają dane, informację, przekazują komunikaty, wzajemnie sie programują. Duża liczba sieci w jednym samochodzie wymusiła stwożenie bramy, czyli sterownika Gateway który zarządza wymianą informacji we wszystkich siecaich. Tak rozbudowane i skomplikowane rozwiązania generują częste usterki w poprawnym funkcjonowaniu samochodów. Naprawa tak złożonych konstrukcji jest trudna, czasochłonna, kosztowna i wymaga szerokiej znajomości różnorodnych procesów, zagadnień i zależności jakie wystepują podczas użytkowania pojazdów.